Miosliv

Tårtkalas!

Publicerad 2011-06-04 17:00:00 i Bakstund med oss,

Idag har vi varit på kalas hos morbror Olle som fyllt 20! Mamma satt uppe till 2 inatt och bakade.. hon tänkte dela med sig av de smarriga recepten! Grundtårtreceptet är moster Heidis men det blev många ändringar längst vägen...

Till och börja med bakade vi vanliga schackrutor, sen körde vi på en ryttarkaka och den kakan har jag skrivit om tidigare i bloggen med bild, inlägget med receptet hittar ni HÄR.

Tårtans grundrecept enligt Heidi, jag skriver i Kursiv där jag ändrat!


Tårtan är gjort på chokladbottnar och fyllningen består av hemmagjord hallonmousse samt hemmagjord dumle-kräm. Sen har jag fodrat kakan med smörkräm och täckt med sockerpasta. Jag tycker det är gott men om man har marsipan kan man fodra med grädde istället. Eller dekorera med vad man vill:

Hallonmousse
5 deciliter hallon
1 deciliterl gelésocker
½ matsked vaniljsocker
3 deciliterl vispgrädde
(jag vispade upp 1 L grädde eftersom jag valde att fodra tårtan med det istället för smörkräm)

Koka hallonen till mos i en kastrull. Tillsätt gelésockret och låt puttra ett par minuter. Tillsätt vaniljsockret. Vispa grädden. Var noga med att vispa den lätt eftersom moussen skär sig om grädden är för hårt vispad. När hallon-geléblandningen börjar stelna är det bara att vända ner den vispade grädden och ställa i kylskåp. Låt stå minst två timmar.

Dumlekolakräm
180 gram dumlekola
3 deciliter grädde
(Eftersom jag inte tycker om dumle valde jag toblerone + mörk choklad med hallonsmak)

Smält samman dumlekolor och grädda och låt svalna i många många timmar tills det är helt kallt. Vispa sedan upp krämen. Klart!

Chokladtårtbotten
(jag bakade somsagt Ryttarkaka och gjorde en extra bott där istället, den är lite kladdigare också vilket är min personliga favorit, bott till ryttarkaka finner du HÄR)

2 ägg
1.5 deciliter strösocker
2 deciliter vetemjöl
2 matskedar kakao
0.5 tesked bakpulver
0.75 deciliter hett vatten

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vänd försiktigt ner i äggsmeten, blanda sedan i vattnet. Häll i smeten i en smord och bröad form, ca 22 cm i diameter. Grädda 20-25 min i 175 graders ugn. Låt svalna och dela tårtbotten i tre delar.

Smörkräm
(Jag fodrade inte med smörkräm utan med grädde eftersom jag använde mig av Marsipan)


100 gram rumsvarmt smör
2 deciliter florsocker
2 teskedar vanlijsocker

Rör smör mjukt, micra ev om det är för hårt, tillsätt socker och vaniljsocker och rör till en jämn smörkräm. Klar!



När allt var förberett fick det stå några timmar (som det står i recepten också) och när killarna gått och lagt sig började jag med finliret....

En av tre bottnar


Alla röror som jag förberett..


Tobleronekrämen!

Gjorde hemmafärgad marsipan, dekorerade med silverkulor!


Tårtan innan jag la på..


Marsipanen! (som skulle bli rödare... roligt för Olle att få en rosa tårta på sin 20-års dag... hihihi..)


Försökte göra grodor...


Gjorde även mina första rosor ever... riktigt nöjd med resultatet!! :) Va tycker ni??



Det blev så mycket ingridienser över så jag improviserade ihop några bakelser...


Bilder ifrån kalaset kommer ikväll!

Kommentarer

Postat av: Helena. K.

Publicerad 2011-06-18 17:40:01

Superfina rosor och kanongod tårta! Tack!!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Mamma. Fotograf. Skådespelare. Livsnjutare. Geocachare. Miljömedveten. Kontakt? https://fotografenhannaellenor.wordpress.com för mer info!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela