Miosliv

Ryttarkaka

Publicerad 2010-10-06 22:43:08 i Våra recept,

Igår bakade jag Ryttarkaka, en favorit som jag gärna delar med mig av här! Receptet har jag fått ifrån mamma men det finns överallt på internet.




Ryttarkaka
ca 40 bitar

Sätt på ugnen på 200 grader!
Vispa sedan:
4 ägg
6 deciliter socker

Blanda sedan i:
3
deciliter mjöl
8 matskedar kakao
2 teskedar vaniljsocker
2 kryddmått salt
175 gram smält margarin

Bred ut smeten i en långpanna och grädda i 15 minuter i mitten av ugnen.

Gör undertiden Glasyr i en kastrull:

75
gram smör
2 deciliter socker
1 ½ deciliter grädde
1 deciliter sirap
1 påse kokos

Låt det sjuda på spisen under omrörning i 5 minuter. Ta sedan ut kakan och bred på glasyren till ett jämt lager, stoppa sedan in i ugnen igen och grädda 10 minuter.
Låt svalna av, sen är det bara att mumsa på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Mamma. Fotograf. Skådespelare. Livsnjutare. Geocachare. Miljömedveten. Kontakt? https://fotografenhannaellenor.wordpress.com för mer info!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela