Miosliv

En träff med Emelie Ohlsson!

Publicerad 2011-06-27 12:35:00 i Fotojobb,

Jo, i över ett år har jag velat träffa Emelie för hon är så otroligt grym på fotografering och är min allra största förebild inom detta, kika i hennes galleri HÄR så förstår ni vad jag menar :)

Förutom det så har jag även följt hennes blogg väldigt länge och hon har en otroligt härlig personlighet och är väldigt professionell i sitt yrke. Iallafall, i julas fick jag ett supererbjudande via hennes blogg som jag inte bara kunde tacka nej till :) så jag köpte ett presentkort till mig själv, en egen julklapp helt enkelt! sen bokade vi en tid i..hmm april kanske? men tyvärr ställdes detta in och vi flyttade det till juni.

Mina kunskaper inom fotografering har varit på ren intresse-nivå så jag har mest kört på autofunktioner, jag försökte lära mig manuella funktioner när jag fick kameran men tyckte då det var väldigt svårt. Lagom till detta släppte Emelie en DVD om grunder, vilket har hjälpt mig en bit på väg men jag hade ändå många frågor kvar.

Så kom vi till mötet för en vecka sen, jag var OTROLIGT nervös.. :) såklart kom vi iväg i från Trollhättan allderles för sent så jag missade 40 minuter av mina två timmar jag hade, när jag kom till caféet så satt Emelie där och där kommer jag, helt skakis :) men hon lugnade ner mig och vi hade riktigt kul! det måste ha känts konstigt för henne att en helt främmande människa visste så mycket om henne men de är ju tack vare bloggen :)

Emelie har själv skapat ett enklare sätt att förstå grunderna inom fotografering och jag blev mäkta impad när jag började förstå hela grejen! det är inte sååå svårt som jag tidigare trott och nu när jag fotat massa på semestern förstår jag varför kameran gör som den gör, hur den samlar upp ljus och information osv. hur viktigt det är med "rätt" inställningar! och det är det som gör fotograferandet så personligt, vet man grunderna kan man skapa otroligt mycket bara av det! :)

Hon var väldigt snäll och erbjöd mig att gå med på hennes "Inspirationsträff" som hon skulle hålla utanför caféet (i slottskogen) efter vårt möte, vilket innebar att jag fick träffa massa folk som också fotar! dock var vädret inte på vår sida så Emelie föreläste lite om ljusets betydelse innomhus, tyvärr var jag tvungen att gå en timme innan de andra skulle eftersom vi skulle åka vidare.. men jag lärde mig otroligt mycket och blev väldigt inspirerad att lära mig ännu mer!!

Jag träffade även Maria som var "modell" för dagen åt alla på inspirationsträffen, det visade sig att hon var ifrån Trollhättan och vi bestämde att vi skulle ses en dag och fota lite :)

Här är en bild jag tog på Emelie när hon förklarade grunderna för mig, en väldigt lyckad bild enligt mig :)

På fotot: Emelie Ohlsson Fotograferat av: Hanna Ellenor Johansson




(HÄR hittar ni mina favoritbilder ifrån semestern)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Mamma. Fotograf. Skådespelare. Livsnjutare. Geocachare. Miljömedveten. Kontakt? https://fotografenhannaellenor.wordpress.com för mer info!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela