Miosliv

Vem tar konsekvenserna?

Publicerad 2012-05-14 23:39:01 i Miljötänk,



Aftonbladet.se

Vem tar konsekvenserna av ditt handlande?


För ett bra tag sen läste jag i den lokala tidningen om plastön i Stilla Havet, jag trodde knappt det jag läste - Plast !!! Hur sjukt? Iallafall, plastön är dubbelt så stor som USA:s markyta och består mest utav plastburkar men även massa annat skit

"Enligt FN:s miljöexperter dör över 100.000 stora havslevande däggdjur av skräpet. Antingen för att de äter det och får i sig allt från kanyler till tandborstar – eller för att djur och fåglar snärjs och drunknar i enorma dödsbringande nät som flyter redlöst."


I Trollhättan pågår disskusionen om Överby (köpcentret) skall ta bort alla plastpåsar och istället införa att man ska ha med sin egen tygpåse! Riktigt smart idé, själv har jag alltid min väska med och packar i, och jag försöker skippa att tex. ta plastpåsar till frukt - det räcker att skölja av dem hemma sen! Och, varför måste man köpa ny dricka jämt? Jag har min vattenflaska med mig vart jag än går :) Men Sverige är ändå bra på att återvinna, det finns STÖRRE länder som konsumerar mycket mer, som inte alls återvinner!

Okej, mitt intresse för miljöfrågor fanns innan jag började plugga inom ämnet men kursen har fått mig att inse att folk måste ändra sitt beteende NU det går inte att skjuta på det och tro att allt löser sig för det är VI som dagligen förstör vår jord. Visste du tillexempel att en apelsin innehåller 90% mer miljögifter än för bara några år sedan? Så det ända som är nyttigt är dedär resterande 10%.. det blir en hel del apelsiner för att kunna tillgodose c-vitamins behovet.. En annan sak som är sjuuuuuk är hur vi i Industriländerna bokstavligen skickar gamla elektronik-manicker till Afrika, där de slängs RAKT UT I NATUREN! Varför? För vi har redan fullt i våra egna länder, Afrika är fortfarande rent jämfört med oss pga Industrialismen i vårt land.

Men är det bara negativa saker i miljöfrågor? Nej, vi utvecklas otroligt fort med Miljöfrågor, men det måste gå fortare! Folk måste engagera sig.

Denna bilden säger rätt mycket:
Det är en fågel som ätit upp de saker som kastats iväg i tron om att det är mat, men det fastnar i magen och ger en mättnadskänsla varvid fågeln svälter till döds. Detta är vardag idag, hur sjukt låter inte det?


HÄR är ett bra klipp som beskriver NÅGRA av konsekvenserna av VÅRAT handlande.

Kommentarer

Postat av: MOLLY BERGSTRÖM - Uppsala

Publicerad 2012-05-15 00:30:46

Ingenting, men det är fruktansvärt.

Postat av: EMMAS!

Publicerad 2012-05-15 13:02:17

sv: säger som hon i kommentaren ovanför!

Postat av: Patricia♡

Publicerad 2012-05-15 13:11:04

Jösses, blir ledsen när man ser fågeln alltså:(

Postat av: Patricia♡

Publicerad 2012-05-16 12:30:00

sv: Jo jag verkligen hatar när man mår illa:(

Postat av: linah

Publicerad 2012-05-16 18:06:27

va fin header!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Mamma. Fotograf. Skådespelare. Livsnjutare. Geocachare. Miljömedveten. Kontakt? https://fotografenhannaellenor.wordpress.com för mer info!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela