Miosliv

Hannas perfekta kladdkaka

Publicerad 2009-12-30 06:08:28 i Våra recept,

Denna kladdkakan har jag fått mycket beröm för, helt enkelt för den är perfekt! Därför tänkte jag dela med mig av hemligheterna (bakom de mesta jag tillagar då, receptet är egentligen inte så hemligt)....

  1. Lägg ordet - Mise en place på minnet (det betyder - förbered allt som ska förberedas, då vet du att allt finns till bakning och lagning + att du slipper stressa upp dig i onödan)
  2. Att laga mat och baka ska vara kul, är det inte det blir det inte heller något bra resultat.
  3. Till vissa saker är det faktist bra att följa recepten (till denna kladdkakan tex.) men till andra kan man köra sitt eget race, ser kakan inte klar ut, varför ska du då ta ut den bara för det står i receptet?


Slå på ugnen på 175 grader.

Ingridienser:
2 stycken ägg
3 deciliter socker
4 matskedar kakao
1 tesked vaniljsocker
100 gram smält smör
1,5 deceliter vetemjöl

Smält smöret, undertiden blanda mjöl, socker, vaniljsocker och kakao. Rör runt och blanda sedan i smöret. Rör i lugn och ro och sist ska äggen i. Smöra en form och häll i smeten, in i ugnen EXAKT 16 minuter, inte mer eller mindre. Kakan kommer att "inte se färdig ut" men strunt i det, det är den och det är kladdkaka! Låt den stå och svalna och stelna sisådär 15 minuter, servera med nyvispad grädde! MUMS!

(Källa grunder: Marlene)

Kommentarer

Postat av: Helena.K.

Publicerad 2009-12-30 13:29:11

Mums va gott!!!Ska den serveras till efterätt imorgon, kanske??.Må så gott, kram

Postat av: Elin - Ett hus till oss

Publicerad 2009-12-30 17:13:21

Wow så GOTT det ser ut! Måste testa, jag ÄLSKAR kladdkaka :)



Ett gott nytt år önskar jag er i förskott, Kram Elin!

Postat av: emma

Publicerad 2009-12-30 18:12:51

Tack så mycket gumman:) När kommer du till Skåpne så jag får träffa din lille prins:)?



Har du gått ner alla dina graviditets kg?

kram

Postat av: Emma

Publicerad 2009-12-31 14:49:29

Hej gumman.. ville bara önska er ett Gott Nytt år och trevlig fortsättning:)

kram

Postat av: Emelie

Publicerad 2009-12-31 20:49:05

Sv: Jasså :-) Där ser man vad världen är liten :-) Har du bott där länge??



Gott Nytt År!



Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Mamma. Fotograf. Skådespelare. Livsnjutare. Geocachare. Miljömedveten. Kontakt? https://fotografenhannaellenor.wordpress.com för mer info!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela